دوشنبه 26 تیر 1391 کارگروه تخصصی بازاریابی و فروش


کانون تفکر جوانان صنعت نفت
کارگروه تخصصی بازاریابی و فروش مواد هیدروکربوری

الف) دبیر کارگروه تخصصی:

 
سید عبداله رضوی


آقای سید عبداله رضوی؛ دانشجوی دکتری تخصصی اقتصاد انرژی دانشگاه فردوسی مشهد و کارشناس ارشد عملیات فراورده های سنگین مدیریت امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران می باشدکه با حفظ سمت، بعنوان "دبیر کارگروه تخصصی بازاریابی و فروش (بین الملل) کانون تفکر جوانان صنعت نفت" فعالیت می نماید. 

ب) معرفی کارگروه تخصصی:
امروزه فعالان عرصه بین المللی نفت جوانان پرشور و خلاقی هستند که با بهره گیری از دانش نوین اقتصاد و بازرگانی در جهت حداکثر نمودن سود شرکتهای فعال در آن می پردازند . روش های نوین حداکثر سازی سود و انجام معاملات بورس امروزه علاوه بر تجربه و تخصص به هوش و توانایی پیش بینی بازار نیز نیاز دارد که این توانایی ها و استعداد ها در همگان یافت نمی شود.
 بی تردید بازار نفت در این میان نقش اساسی را از قدیم الایام ایفا کرده است و تشکیل شرکتهای چند ملیتی نفتی از سالیان پیش اقدامی در تقابل با تجارت آزاد بوده است. همچنین با تغییر چهره سیاسی جهان ابزارها و سازمان های نوینی شکل گرفته اند تا به این هدف دست یابند.
آژانس بین المللی انرژی ،موسسه همکاری های اقتصادی و... همه و همه در جهت مقابله با حرکت های استقلال طلبانه صاحبان اصلی منابع اولیه و هدف تسلط بیشتر در شکل نوین بر منابع کشورهای ضعیف است. در صحنه بین المللی نفت برای مقابله با اتحادیه کشورهای صادر کننده نفت عضو اوپک ، آژانس بین المللی انرژی تشکیل می شود تا بهره گیری از روش های نوین به مقابله با این سازمان بپردازد و لذا می بینیم که آنان با بهره گیری از سرمایه و نیروی کار متخصص جوان به ایجاد تشکیلاتی دست می زنند که در واقع می بایست در کشورهای تولید کننده نفت شکل می گرفت. نمونه بارز این تشکیلات ایجاد بازارهای بورس نفتی است که روزانه چندین برابر حجم معاملات فیزیکی که در این بازارهای بورس (لندن ، نیویورک ) میلیاردها دلار سود بابت انجام معاملات کاغذی به جیب این کشورها سر ریز می شود . و در این راستا چه بسیار مشاوره ای در این کشورها هستند که به ارائه مدل و فرمول های علمی برای سایر کشورها اقدام می کنند و متأسفانه جای این موسسات در کشورهای تولید کننده نفت بسیار خالی است . لذا ایجاد تشکیلاتی بهره مند از جوانان متخصص می تواند در جهت بومی سازی مدل های تحلیلی و مشاوره ای بخش انرژی بسیار کارا باشد.

ج) ضرورت تشکیل کارگروه تخصصی:
امروزه نفت به عنوان یک کالای استراتژیک در صحنه بین الملل مطرح می شود کشورهایی که دارای اقتصاد بزرگ هستند برای بالا بردن رشد اقتصادی و تولید ملی خود نیازمند به نفت کشورهای تولید کننده با قیمتهای مطلوب می باشند و با توجه به اینکه ایران به عنوان یکی از بزرگترین کشورهای تولید کننده نفت خام و دومین تولید کننده اوپک درجهان مطرح است و در حدود 4 درصد از تولید نفت جهان را به عهده دارد ، به موانعی از قبیل تحریم واردات نفت خام توسط اتحادیه اروپا و آمریکا همچنین الگو پذیری از کشورهای مصرف کننده در جهت بازی با قیمت نفت خام می باشد. از همین رو ضروری به نظر می رسد باید گروهی متخصصین جوان نسبت به تدوین استراتژی نفت خام ایران در صحنه بین الملل اقدام نماید.
همچنین از آنجا که در حال حاضر بخش عمده ای از فعالان صحنه بین الملل در شرکت ملی نفت ایران در رده سنی بالاتر از 55 سال قرار دارند و بنا بر قوانین وزرات نفت بازنشسته می شوند لذا شکل گیری کارگروهی از متخصصان جوان جهت پر کردن این خلاء ضروری به نظر می رسد . این کار گروه با ایده پردازی نوین با بهره گیری از تجارب و عملکرد گذشته به تدوین سیاست های نوین  در حوزه بین الملل صنعت نفت اقدام می نماید.به نظر می رسددر این زمینه متخصصان جوان تحصیلکرده دارای ایده های نوین بوده و می توان از ایده پردازی آنها در این مورد استفاده نمود.


د) برنامه و ماموریت های کارگروه تخصصی:
با توجه اینکه فعالیت های بین المللی وزارت نفت در سه حوزه اوپک ، همکارهای نفتی و فروش نفت خام گسترده شده است ، این کارگروه باید با بهره گیری از متخصصان جوان و خبرگان این سه حوزه به سیاستگذاری هماهنگ در موارد ذیل بپردازد :
1- بررسی مشکلات و موانع موجود در صحنه بین الملل نفت و ارائه نقطه نظرات متخصصان جوان این حوزه
2- بررسی روش های مقابله با مشکلات و موانع فرا روی کشور در صحنه بین المللی از جمله تحریم های خرید وفروش حمل و نقل شامل بیمه و کشتیرانی و ارائه راهکار های خلاقانه در خصوص رفع موانع
3- شناسایی افراد  و نیروهای مستعد جوان جهت آموزش و تربیت نیروی انسانی متخصص در سطح بین الملل برای فعالیت در واحدهای ستادی دفاتر خارج از کشور و دبیر خانه اوپک.
4- آماده نمودن نیرو های متخصص و جوان برای حضور صحنه بین المللی از جمله شرکت در سمینارها و کنفرانس و گردهمایی منطقه ای و بین الملل .
5- تشکیل جلسات کارشناسی به منظور بررسی شرایط جاری و تحلیل وضعیت مسائل مربوط به حوزه بین الملل صنعت نفت و ارائه نقطه نظرات درباره تبیین وضع موجود و مستند سازی آن
6- ایجاد وب سایت اطلاعاتی برای ارتباط نزدیکتر با همکاران جوان و به روز نمودن اطلاعات آنان در قالب ارائه آمارها و اطلاعات به دو زبان فارسی و انگلیسی
7- گردآوری و مطالبه ابلاغ های حضرت آیت اله خامنه ای رهبر معظم انقلاب در حوزۀ بین الملل وزارت نفت
8- مطالعه تطبیقی روش ها و سیاست های بازار یابی در کشور های تولید کننده رقیب و بهره گیری از تجارب آنان با نگاه بومی کردن سیاست های تجاری 
9- برقراری ارتباط تنگاتنگ با کارشناسان دبیر خانه اوپک و کارکنان دفاتر خارج از کشور به منظور تبادل نظر و آشنایی بهتر با حوزۀ فعالیت آنها.


پست الکترونیک مستقیم کارگروه تخصصی بازاریابی و فروش مواد هیدروکربوری:  Javan.int@mop.ir




حدیث

قال امیرالمومنین علیه السلام: "إذَا احتَجتَ إِلَى المَشوَرَةِ فى أَمرٍ قَد طَرَأَ عَلَیكَ، فَاستَبدِهِ بِبِدايَةِ الشُّبّانِ، فَإِنَّهُم أَحَدُّ أَذهانا وَأَسرَعُ حَدسا، ثُمَّ رُدَّهُ بَعدَ ذلِكَ إلى رَىِ الكُهولِ وَالشُیوخِ لِيَستَعقِبوهُ وَيُحسِنُوا، الاِختیارَ لَهُ فَإِنَّ تَجرِبَتَهُم أَکثَرُ"

امام علی (ع) می فرمایند: "هنگامى که در پیش آمدى احتیاج به مشورت داشتى ابتدا به جوانان مراجعه نما زیرا که آنان ذهنى تیزتر و حدسى سریع تر دارند سپس (نتیجه) آن را به نظر بزرگسالان و پیران برسان تا پیگیرى نموده، عاقبت آن را بسنجند و راه بهتر را انتخاب کنند زیرا تجربه آنان بیشتر است."

منبع: شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدید ، ج 20، ص 337، ح 866



كوچك يا بزرگ كردن بخش :.شهدای صنعت نفت
 
وزیر شهید : محمد جواد تندگویان

سن در هنگام شهادت: حدود 31 سال
محل تولد: محله خانی آباد جنوب تهران
تعداد فرزندان : یک پسر و دو دختر
تاریخ ورود به دانشکده نفت آبادان: مهر 1354
تحصیلات:  کارشناسی ارشد مدیریت
تاریخ تولد: 26 خرداد 1329
تاریخ اسارت: 9 آبان 1359
تاریخ شهادت :
نامعلوم 
محل شهادت : زندانهای حزب بعث عراق