چهارشنبه 25 مرداد 1391 کارگروه تخصصی حقوق نفت و گاز


کانون تفکر جوانان صنعت نفت
کارگروه تخصصی حقوق نفت و گاز

الف) دبیر کارگروه تخصصی:


رضا آقاموسی طهرانی


آقای رضا آقاموسی طهرانی؛ دانشجوی دکتری مدیریت قراردادهای بین المللی نفت و گاز دانشگاه امام صادق(ع) و کارشناس قراردادها و دعاوی شرکت ملی نفت ایران می باشد که با حفظ سمت، بعنوان "دبیر کارگروه تخصصی حقوق نفت و گاز کانون تفکر جوانان صنعت نفت" فعالیت می نماید.


ب) معرفی کارگروه تخصصی:

بدون شک سرمایه گذاری در بخش بالا دستی صنعت نفت و گاز بمنظور ایجاد اشتغال، توسعه پایدار اقتصادی، حفظ و افزایش ظرفیت تولید نفت خام بمنظور تامین نیازهای آتی، مصرف داخلی، حفظ سهمیه تاریخی کشور در تولیدات اوپک و تامین در آمدهای مورد نیاز دولت از ضرورتهای غیرقابل انکار در سیاست کلان اقتصادی کشور است.
در حال حاضر به منظور اعمال حاکمیت و تصرف واقعی مالکانه دولت (وزارت نفت) بر منابع و مخازن نفتی و گازی کشور که جزء انفال و ثروت های عمومی محسوب می شوند، و در راستای اعمال مدیریت و کنترل کامل در دوره بهره برداری و تولید و همچنین نظارت دقیق و صحیح بر اجرای قراردادهای منعقد شده، تلاش در جذب سرمایه گذاری های داخلی و خارجی در صنعت نفت کشور، دستیابی به اهداف فنی، مالی و قراردادی از پیش تعیین شده در طرح های جامع اکتشافی، توسعه ای و تولیدی و همچنین دست یافتن به حداکثر استفاده از توان داخلی نیازمند برنامه ریزی دقیق و جامعی هستیم.
برای تحقق اهداف فوق الذکر در نظر گرفتن موارد زیر ضروری است:
- داشتن نظام حقوقی-قراردادی کارآمد، موثر و منسجم؛
- برخورداری از قوانین و مقررات شفاف و آیین نامه های ذیربط اجرایی؛
- تدوین قراردادهای نمونه و همسان با درک مشترک همگانی در کلیه ادارات حقوقی؛
- وحدت رویه در رفتار و عملکردهای حقوقی و قراردادی مجموعه صنعت نفت؛
- برخورداری از سند راهبردی حقوقی و قراردادی طولانی مدت در مجموعه صنعت نفت؛
- استفاده از کلیه امکانات و توانمندیهای داخل کشور اعم از نیروهای انسانی متخصص و ماهر و کلیه سخت افزارها و نرم افزارهای لازم جهت ارتقاء و توسعه سطحی کمی و کیفی خدمات حقوقی و قراردادی در مجموعه صنعت عظیم نفت کشور؛
- ارتقاء جایگاه بین المللی حقوقی-قراردادی جمهوری اسلامی ایران در بخش انرژی مخصوصاً نفت و گاز؛
- انجام اصلاحات ساختاری لازم در ادارات حقوقی و قراردادی جهت ایجاد یکپارچگی، انسجام و هماهنگی در تصمیمات راجع به کلیه موارد از تعریف پروژه های صنعتی، امکان سنجی های حقوقی-اقتصادی، تحلیل ریسک ها و خطرهای احتمالی، تدوین و تهیه اسناد مناقصه و کنترل و نظارت صحیح بر فرایند واگذاری ها، اداره مذاکرات جهت انعقاد قراردادهای بهینه، نظارت و کنترل و مدیریت بر اجرای پروژها و در نهایت حل و فصل اختلافات ناشی از اجرا و تحویل قراردادها؛
- بازنگری، اصلاح و شفاف سازی قراردادهای نفتی با هدف حفظ منافع ملی، کاهش    هزینه ها، حمایت از توانمندیهای کشور و رعایت بهره برداری صیانتی از مخازن نفتی و گازی کشور؛
- حساسیت زائدالوصف به مذاکره و واگذاری میادین مشترک با کشورهای همسایه و اولویت در واگذاری آنها؛
- سازماندهی، نهادینه کردن و ایجاد رویه های اجرایی و شفاف سازی در مسائل قانونی، حقوقی و قراردادی بین المللی نفت و گاز از مباحث مهمی است که باید با جدیت به آن بپردازیم. در این راستا بر اساس مقررات و قوانین کشور و اهداف عالیه شرکت ملی نفت به منظور نهادینه کردن، ارائه تعریف واحد و تعیین شرایط منسجم قراردادی، برقراری ارتباط شفاف حقوقی و قراردادی با مجموعه مدیران و مجریان و همچنین پیمانکاران طرفهای قرارداد، و در راستای حفظ منافع ملی و تحقق سیاستهای صنعت نفت اقدام خواهد شد.
- نظر به اینکه شیوه های سرمایه گذاری در صنعت نفت دنیا بسیار متعدد و مختلف میباشد و هیچ انحصاری در رویکرد به یک روش معین از قراردادهای بین المللی وجود ندارد، طبیعی است شکل گیری گروههای تحقیقات و پژوهش در صنعت نفت و استفاده از متخصصان متعهد و متخصص در این زمینه، و همکاری نمایندگان محترم خانه ملت، به تبیین و تعریف انواع مکانیزم ها و شیوه های مختلف قراردادی بین المللی خواهیم پرداخت.
- نظر به اینکه اهداف عالیه صنعت نفت ملهم از سیاست های نظام جمهوری اسلامی ایران، تشویق و حمایت از جذب سرمایه گذاری خارجی در فعالیتهای بالادستی نفت و گاز بویژه در میادین مشترک و پروژه های اکتشافی کشور؛ اطمینان از حفظ و صیانت هر چه بیشتر از مخازن نفت و گاز کشور؛ افزایش ضریب بازیافت و بهره برداری بهینه از مخازن نفت و گاز کشور؛ و انتقال و بکارگیری تکنولوژی و فن آوری های جدید در مدیریت و بهره برداری بهینه از میادین نفتی و گازی می باشد، لذا لازم است همواره امکان استفاده از روشهای مختلف قراردادی بین المللی متناسب با شرایط هر میدان را در نظر گرفت تا چنانچه یک روش قراردادی در مسیر جذب سرمایه گذاری خارجی و در راستای تحقق این اهداف با چالش های مختلفی در مرحله اجرا مواجه شد، صنعت نفت بتواند از تدابیر و شیوه های رایج دیگر در صنعت نفت استفاده کند تا رشد و توسعه اقتصادی کشور در بخش انرژی در هیچ مقطعی دچار تزلزل، اختلال و یا متوقف نگردد.
- استفاده حداکثر از توان داخلی کشور اعم از خدمات مهندسی- ساخت تجهیزات و قطعات، خدمات پیمانکاری وعملیاتی و ایجاد ظرفیتهای جدید.
- توسعه آموزشهای فنی و حرفه ای همچنین بالابردن مهارت و توانمندی نیروهای جوان بخصوص بومی و محلی از طریق توانمندسازی مراکز آموزش فنی و حرفه ای و ایجاد مراکز جدید با رشته های متناسب با نیاز طرحهای در دست اجرا در آن منطقه و .... بدیهی است این برنامه از اقدامات اولیه شروع هر طرح خواهد بود.
- تقویت نظام پیمانکاری با استفاده و بکارگیری پیمانکاران و مهندسین مشاور بومی(محلی و استانی)
  
  
ج) ضرورت تشکیل کارگروه تخصصی:
برای تحقق اهداف صنعت بایستی از همه فرصتها و امکانات حقوقی و قراردادی استفاده کرد، بویژه از نیروهای شاداب و جوان حقوقی حاضر در صنعت نفت که با توجه به تازگی و به روز بودن دانش حقوقی شان و نیز فرسوده نشدن در ساختارهای بوروکراتیک می توانند با ارائه ایده های نو سرمنشاء تحولاتی مناسب در حوزه حقوقی- قراردادی باشند. 
 

د) برنامه و ماموریت های کارگروه تخصصی:
ماموریت اصلی این کارگروه جوانان که بطور خلاصه می توان به برخی از آن ها اشاره نمود عبارت است از فراهم نمودن پیشنهاداتی روزآمد و کاربردی در عرصه های ذیل:
- ایجاد بسترهای مناسب قانونی و قراردادی برای تنوع فعالیتهای نفتی: در این خصوص بایستی اذعان کرد که با اصل خصوصی سازی بر اساس اصل 44 قانون اساسی، بخش خصوصی کشور بایستی تقویت شده و محیط کسب و کار و تلاش های صنعتی برای آنان بدرستی فراهم گردد. بدون شک هر قدر این محیط مناسب و از امنیت برخوردار باشد، خطرهای تجاری و غیر تجاری سرمایه گذاری و توسعه فعالیت های تولیدی، کمتر و هزینه های مبادله در اقتصاد پایین تر خواهد بود. این اصل را نبایستی هرگز فراموش کرد که سرمایه گذار مکان مطلوبی را برای سرمایه خویش می خواهد تا از ریسک کمتری برخوردار بوده و سود و منفعت متعارف و معقولی نیز نصیب وی شود.
 
- از مهمترین عوامل که می تواند موجبات جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی در صنعت نفت را فراهم سازد وجود قوانین و مقررات شفاف با رویکردی اقتصادی و پروژه محور می باشد. قوانین و مقرراتی که سرمایه گذاران برای فعالیت در این صنعت احساس امنیت نموده و از حمایت های متعدد قانونی و مقرراتی برخوردار باشند.
 
- بدیهی است چنانچه دولت برای شتاب دادن به روند توسعه اقتصادی و جلب منافع مالی داخلی و خارجی و افزایش سرمایه گذاری، زمینه و بستر مناسب و لازم را برای فعالیت بخش خصوصی فراهم سازد و دولت منحصراً با اعمال سیاستگذاری های کلان و اصولی، به نظارت کامل جهت حفظ استقلال کشور بپردازد این مهم تحقق پیدا خواهد کرد.
 
- در این راستا چنانچه سرمایه گذاران داخلی و خارجی با تجمیع آورده های نقدی و غیرنقدی خود برای انجام فعالیت های اقتصادی و بازرگانی، اقدام به تشکیل شرکت های مشارکتی با تابعیت ایرانی بنمایند، قدرت ورود و جذب بخش خصوصی در فعالیتهای سرمایه بر و حجیم بالادستی و پایین دستی افزایش پیدا خواهد کرد.
- بررسی انواع مکانیزم های شفاف جذب تامین مالی و سرمایه گذاری های خارجی و داخلی در صنعت نفت؛ تبیین قوانین و مقررات پراکنده در موضوعات قراردادی و مالی پروژه های صنعت نفت؛ تدوین قراردادهای نمونه و یکسان سازی قراردادهای نمونه و پیوستهای آن در ابعاد تخصصی و حرفه ای بر اساس نیازها و مقتضیات شرکت ملی نفت و سرمایه گذاران داخلی و خارجی؛ هماهنگی و انسجام در قوانین و مقررات گمرگی، مالیاتی و بیمه ای که بطور مستقیم و یا غیرمستقیم موضوع جذب و تامین منابع مالی در صنعت نفت را ممکن است با چالش مواجه کند؛ ابهام زدایی از قانون حداکثر استفاده از توانایی های بازار ایران که فضای تفسیرهای موسع و یا مضیق را برای کارفرمایان دولتی حسب اقتضا باز نگه می دارد؛ شفافیت در واگذاری کار به پیمانکار؛ تبیین واضح نحوه تعامل قانون برگزاری مناقصات با آیین نامه معاملات شرکت ملی نفت؛ نحوه تعامل قانون برگزاری مناقصات با رویه ها و دستورالعمل های صنعت نفت؛ تبیین مباحث حقوقی قرارداد از قبیل ابهامات در مقررات بیمه و مالیات و گمرکی؛ موضوعات راجع به تعدیل، تعلیق، فسخ و یا خاتمه قراردادی؛ و مباحث راجع به تغییر قوانین و مقررات حاکم بر قرارداد و همچنین حل و فصل اختلافات فیمابین همگی از موضوعاتی است که حرکت جمعی حقوقدانان، کارشناسان حقوقی و مدیران امور حقوقی وقراردادی صنعت نفت را به خود می طلبد.


پست الکترونیک مستقیم کارگروه تخصصی حقوق نفت و گاز:  Javan.law@mop.ir




حدیث

قال امیرالمومنین علیه السلام: "إذَا احتَجتَ إِلَى المَشوَرَةِ فى أَمرٍ قَد طَرَأَ عَلَیكَ، فَاستَبدِهِ بِبِدايَةِ الشُّبّانِ، فَإِنَّهُم أَحَدُّ أَذهانا وَأَسرَعُ حَدسا، ثُمَّ رُدَّهُ بَعدَ ذلِكَ إلى رَىِ الكُهولِ وَالشُیوخِ لِيَستَعقِبوهُ وَيُحسِنُوا، الاِختیارَ لَهُ فَإِنَّ تَجرِبَتَهُم أَکثَرُ"

امام علی (ع) می فرمایند: "هنگامى که در پیش آمدى احتیاج به مشورت داشتى ابتدا به جوانان مراجعه نما زیرا که آنان ذهنى تیزتر و حدسى سریع تر دارند سپس (نتیجه) آن را به نظر بزرگسالان و پیران برسان تا پیگیرى نموده، عاقبت آن را بسنجند و راه بهتر را انتخاب کنند زیرا تجربه آنان بیشتر است."

منبع: شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدید ، ج 20، ص 337، ح 866



كوچك يا بزرگ كردن بخش :.شهدای صنعت نفت
 
وزیر شهید : محمد جواد تندگویان

سن در هنگام شهادت: حدود 31 سال
محل تولد: محله خانی آباد جنوب تهران
تعداد فرزندان : یک پسر و دو دختر
تاریخ ورود به دانشکده نفت آبادان: مهر 1354
تحصیلات:  کارشناسی ارشد مدیریت
تاریخ تولد: 26 خرداد 1329
تاریخ اسارت: 9 آبان 1359
تاریخ شهادت :
نامعلوم 
محل شهادت : زندانهای حزب بعث عراق