دوشنبه 26 تیر 1391 کارگروه تخصصی روابط عمومی جوانان


کانون تفکر جوانان صنعت نفت
کارگروه تخصصی روابط عمومی جوانان

الف) دبیر کارگروه تخصصی:


محمد مهدی فرهنگی


آقای محمد مهدی فرهنگی؛ فوق لیسانس علوم سیاسی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز و کارشناس واحد برنامه ریزی و فناوری اطلاعات اداره کل روابط عمومی وزارت نفت می باشد که با حفظ سمت، بعنوان "دبیر کارگروه تخصصی روابط عمومی کانون تفکر جوانان صنعت نفت" فعالیت می نماید.

ب) معرفی کارگروه تخصصی:
یکی‌ از عواملی‌ که‌ در سرنوشت‌ صنعت نفت ارزش‌ اساسی‌ دارد و این صنعت مهم ملی را در نیل ‌به‌ هدف‌ها یاری‌ می‌دهد، کیفیت‌ رابطه‌ با افراد درون و برون سازمانی و مراکزی‌ است‌ که‌ با آنها سروکار دارند. هر اندازه‌ این‌ ارتباط بطور مفیدی‌ برقرار شده و به‌ شکل‌ مؤثری‌ گسترش‌ یافته‌ باشد، به‌ همان‌ اندازه‌ صنعت نفت در دستیابی‌ به‌ اهداف‌ خودموفق‌تر خواهد بود. امروزه به‌ عنوان‌ یک‌ اصل‌ پذیرفته‌ شده‌ که حتی افراد نخبه و مدیران‌ برای ‌رسیدن‌ هرچه‌ بهتر و راحت‌تر به‌ مقاصد خود نیازمند به‌ حسن‌ رابطه‌ و درک‌ متقابل‌ و توسعه‌ تفاهم‌ با یکدیگر و در عین حال جوانان باانگیزه می‌باشند.
صنعت نفت برای رسیدن به هدف ها و پویایی و پیشرفت خود نیازمند تعامل و ارتباط درون سازمانی و برون سازمانی است. یکی از ابزارهای این ارتباط، درک متقابل و تفاهم با جوانانی است که با کسب تجربه از خبرگان قدیمی و پیش کسوت صنعت نفت، نقش موثری در بهبود رویه ها ، رفع نقاط ضعف و تقویت ارکان وزارت نفت و روابط عمومی ایفا کند. در این راستا برنامه ریزی،‌ خلاقیت و ابتکار در اطلاع رسانی باید اساس کار روابط عمومی های جوان قرار گیرد.
جوانان حاضر در روابط عمومی ها  می توانند با عملکرد صحیح  در ایجاد و  حفظ اندیشه های مثبت و پویای دیگر جوانان صنعت نفت، نسبت به وضعیت داخلی و بیرونی صنعت نفت و مجموعه کارگروه خود ارتباط موثر و هدفمند برقرار نمایند و با تسلط بر افکار عمومی به پیشرفت صنعت مهم نفت کمک کنند. روابط عمومی به نوعی هنر و علم اجتماعی است و اگر جوانان در جایگاه واقعی خود قرار بگیرند  می توانند نقش اساسی ر ا  در همگرا  کردن  طیف وسیعی از متخصصان و اهالی رسانه را داشته باشند.


ج) ضرورت تشکیل کارگروه تخصصی:
شرکت ملی نفت بنیانگذار اولین روابط عمومی در ایران بوده است آن هم در نیم قرن پیش یعنی سال 1327 و بدون شک سرمایه های مالی و تجربه های علمی صنعت نفت قدرت این را دارد تا زنجیره های نخبگان باتجربه و جوانان پرشور را با یکدیگر وصل کند به طوری که جایگاه ساختاری آنها از امورات روزمره و تکراری به دستگاه های تحلیل گر و ایده پرداز ارتقاء دهد . فضا را برای حضور رسانه های مستقل در این منطقه استراتژیک فراهم آورد
متخصصان جوان، گردانندگان فردای صنعت نفت هستند. کارگروه تخصصی روابط عمومی صنعت نفت بایستی  جایگاه خود را به عنوان ارائه  دهنده برنامه های سازنده و خط و مشی های راهبردی در کانون تفکر جوانان صنعت نفت معرفی  نمایند. این کارگروه همواره با باز کردن فضای هم اندیشی فرصت را در اختیار جوانان و رسانه ها با تخصص های مختلف قرار می دهد و با درک متقابل از مخاطبان خود‏‏ًٌٌٌ‎‏‎ُ‎‏‏‏، منافع صنعت نفت را در نظر می گیرد. این کارگروه همچنین با درک افکار عمومی صنعت و انتقال صحیح آن به مدیریت کانون تفکر جوانان زمینه لازم را برای اتخاذ تصمیمات مناسب فراهم می آورند.
کارگروه روابط عمومی مشاوران جوان، می تواند با کسب اطلاعات و نظریات و تفاهم و پشتیبانی و حمایت  از جوانانی که با سازمان سرو کار دارند، با مخاطب شناسی ، شناخت افکار عمومی ، سنجش میزان انتشار پیامهای صنعت نفت، سنجش بازتاب پیام ، تدوین برنامه های مرتبط و ارزیابی برنامه های مشاوران جوان و   اطلاع رسانی صحیح به وظایف اصلی خود عمل نماید.
کارگروه روابط عمومی بایستی با اخذ سیاست های مشاوران جوان صنعت نفت، به صورت موثر کارکردهای  مبتنی بر اهداف روشن و دقیق را ترسیم کرده و با شناخت درست، مخاطب را به سمت خود جلب نماید.


د) برنامه و ماموریت های کارگروه تخصصی:
مهمترین برنامه های این کارگروه تخصصی به شرح زیر می باشند:
1- اطلاع رسانی اقدامات برجسته جوانان صنعت نفت (نظیر اختراعات، طرح های موفق، دستوردهای کاربردی و...) جهت آشنایی مدیران و ایجاد انگیزه در کلیه جوانان.
2- الگوسازی جوانان موفق صنعت نفت (معرفی مدیران جوان، نخبگان جوان، فعالان کانون تفکر جوانان و...) .
3- اطلاع رسانی اقدامات کارگروه های تخصصی کانون تفکر جوانان
4- شناسایی کلیه کارمندان جوان علاقه مند به روابط عمومی و اطلاع رسانی و دعوت به همکاری و تشکیل جلسات با این جوانان.
5- ایجاد حسن رابطه بین جوانان، نخبگان و مدیران صنعت نفت
6- تشکیل بانک جامع اطلاعاتی جوانان متخصص و معرفی آنان به منظور به کارگیری و استفاده از توانمندی آنان در روابط عمومی صنعت نفت
7- آسیب شناسی مسائل واحدهای روابط عمومی در صنعت نفت و ارائه راهکارها و پیشنهادات سازنده جهت ارتقا و بهره وری سازمانی
8-  مدیریت پایگاه اطلاع رسانی متخصصان جوان صنعت نفت و ارتقای فنی و محتوایی آن
9-  اجرای سیاستهای اطلاع رسانی مشاوران جوان
10-  ایجاد رابطه با کارگروه روابط عمومی سازمانها و وزارتخانه های دیگر جهت هم اندیشی و شناسایی تجربیات آنان
11- تهیه و اجرای طرحهای تبلیغاتی و پیگیری امور مرتبط با اداره کل روابط عمومی در رابطه با تولید آثار فرهنگی، فیلم ها، طراحی و چاپ اقلام مورد نظر کارگروه های تخصصی دیگر.



پست الکترونیک مستقیم کارگروه تخصصی روابط عمومی جوانان:  Javan.pub@mop.ir




حدیث

قال امیرالمومنین علیه السلام: "إذَا احتَجتَ إِلَى المَشوَرَةِ فى أَمرٍ قَد طَرَأَ عَلَیكَ، فَاستَبدِهِ بِبِدايَةِ الشُّبّانِ، فَإِنَّهُم أَحَدُّ أَذهانا وَأَسرَعُ حَدسا، ثُمَّ رُدَّهُ بَعدَ ذلِكَ إلى رَىِ الكُهولِ وَالشُیوخِ لِيَستَعقِبوهُ وَيُحسِنُوا، الاِختیارَ لَهُ فَإِنَّ تَجرِبَتَهُم أَکثَرُ"

امام علی (ع) می فرمایند: "هنگامى که در پیش آمدى احتیاج به مشورت داشتى ابتدا به جوانان مراجعه نما زیرا که آنان ذهنى تیزتر و حدسى سریع تر دارند سپس (نتیجه) آن را به نظر بزرگسالان و پیران برسان تا پیگیرى نموده، عاقبت آن را بسنجند و راه بهتر را انتخاب کنند زیرا تجربه آنان بیشتر است."

منبع: شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدید ، ج 20، ص 337، ح 866



كوچك يا بزرگ كردن بخش :.شهدای صنعت نفت
 
وزیر شهید : محمد جواد تندگویان

سن در هنگام شهادت: حدود 31 سال
محل تولد: محله خانی آباد جنوب تهران
تعداد فرزندان : یک پسر و دو دختر
تاریخ ورود به دانشکده نفت آبادان: مهر 1354
تحصیلات:  کارشناسی ارشد مدیریت
تاریخ تولد: 26 خرداد 1329
تاریخ اسارت: 9 آبان 1359
تاریخ شهادت :
نامعلوم 
محل شهادت : زندانهای حزب بعث عراق