پنجشنبه 10 فروردين 1396   08:15:39
|           RSS
 
شنبه 9 مرداد 1389 شرکت ملی صنایع پتروشیمی




خانم مهندس مرضیه شاهدایی

معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی 

www.nipc.ir

شرکت ملی صنایع پتروشیمی وابسته به  وزارت  نفت دولت جمهوری اسلامی ایران  میباشد . این شرکت مسئولیت توسعه  هر عملیات در صنعت پتروشیمی کشور رابعهده دارد.      
دربدو تاسیس در سال 1343 هجری شمسی ،این شرکت فعالیت خود  رابا واحد کوچک تولیدی کود شیمیایی شیراز  آغاز نموده و در حال حاضر دومین تولید کننده و صادر کننده فرآورده های پتروشیمی در  خاورمیانه  میباشد و در  طول سالیان اخیر نه  تنها  با  افزایش  حجم و  گوناگونی محصولات  بلکه با پیشرفت در زمینه های تحقیقاتی و تکنولوژی بسوی خودکفایی گام نهاده است.

مرحله پیدایش

بهره برداری از واحد تولید کود شیمیایی شیراز در سال 1342
تاسیس شرکت ملی صنایع پتروشیمی در سال 1342

مرحله گسترش اولیه

توسعه صنعت در قالب سه برنامه عمرانی در سالهای 1342 تا 1365
تامین نیاز داخلی به کودهای شیمیایی ومواد پایه پتروشیمیایی و شیمیائی
احداث مجتمع های پتروشیمی متعدد از جمله بندرامام (ایران ـ ژاپن ) ، فارابی (ایران نیپون) ، خارک،پازارگاد ،کربن اهواز(ایران ) ،  رازی  (شاهپور)و طرحهای توسعه پتروشیمی شیراز

مرحله رکود

به حداقل رسیدن فعالیتهای تولیدی شرکت در سالهای دفاع مقدس تا اواسط سال 1367
تکمیل طرح توسعه پتروشیمی شیراز
توقف احداث پتروشیمی بندرامام

مرحله تجدید حیات و بازسازی

بازسازی مجتمع های آسیب دیده در جنگ در طی برنامه اول توسعه در سالهای 1368 تا 1373
بهره برداری از برخی طرحهای اساسی شامل پتروشیمی اصفهان ، اراک و تکمیل مجتمع بندرامام
توسعه صادرات و خصوصی سازی وسود دهی در برنامه پنج ساله دوم در سالهای 1374 تا 1378
افزایش تولید سالانه محصولات از 4/2 به 11 میلیون تن در سال با بهره برداری از طرحهای باقیمانده از برنامه پنجساله اول

مرحله جهش و تثبیت

سرآغازی برای جهانی شدن صنعت بر پایه تجربیات برنامه های اول و دوم در برنامه سوم توسعه
توسعه صادرات و ارتقاء صنعت در صادرات غیر نفتی
گسترش خصوصی سازی و توجه خاص به تحقیق و توسعه
استفاده بهینه از ظرفیتهای موجود و ایجاد ظرفیتهای تولید جدید
تا این مقطع از برنامه سوم، علاوه بر بهره برداری از طرحهایMTBEو پارازایلین بندرامام ، پلیمرهای مهندسی و فازهای اول الفین ششم و آروماتیک سوم ، سایر طرحها نیز در مرحله پایانی نصب بوده و به تدریج در خط تولید قرار خواهند گرفت .
این درحالی است که برنامه بلند مدت شرکت ملی صنایع پتروشیمی از طریق اجرای برنامه های چهارم و پنجم برای دستیابی به فروش 20 میلیارد دلار محصولات پتروشیمی هدف گذاری شده است . در این راستا شرکت ملی صنایع پتروشیمی در سالهای اخیر تمامی تلاش و همت خود را به کار بسته تا با دستیابی به موقعیت برتر و حداکثر استفاده از مزیتهای نسبی کشور حضوری موثر تر ، در منطقه و جهان بدست آورد . نماد چنین حضوری ، تغییرات شاخص ها و متغیرهای اقتصادی بنگاه ، چون تولید ، صادرات سرمایه گذاری ، ارزش افزوده و سهم در تولید ملی ، مشارکتهای منطقه ای و گستردگی بازارهای هدف صادراتی در سه برنامه پنج ساله کشور بخصوص در برنامه سوم است ، که مهمترین پیش نیازهای برنامه های آتی توسعه پتروشیمی را فراهم می آورند.
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ
 
















کلیه حقوق این سایت متعلق به وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران می باشد.
Best View 1024x768
Guest (mopguest)


مجری سایت : شرکت سیگما